W ostatnich latach można zauważyć tendencję do inwestowania w klasyczne pojazdy takie jak auta i motocykle z okresu PRL lub amerykańskie muscle cary. Nie jest to najtańsze hobby, ponieważ ceny klasyków stale rosną jak również dostępność części do nich jest coraz słabsza. Warto więc zgłębić temat regeneracji części w celu odzyskania ich sprawności.
Dlaczego warto czyścić bak
Dla początkujących stosunkowo prostą i tanią naprawą może być odnowienie układu paliwowego w motocyklu. Aby móc odpalić silnik w naszym pojeździe potrzebujemy przede wszystkim paliwa, które jest dostarczane przez gaźnik, a magazynowane w zbiorniku. W czasach młodości naszych klasyków technologia formowania plastikowych zbiorników nie była powszechna, dlatego najczęściej w pojazdach z tego okresu spotkamy się ze zbiornikami metalowymi. Materiał ten mimo wysokiej wytrzymałości i łatwości w obróbce, odpowiednio nie przygotowany, może szybko ulec korozji, która dostanie się do paliwa lub nawet spowoduje dziury w zbiorniku.
Sposób na regenerację zbiornika paliwa – środek do zabezpieczenia zbiornika paliwa
Demontaż baku paliwa ułatwi nam proces jego oczyszczenia i zabezpieczenia. Należy pamiętać o spuszczeniu resztek paliwa. Po zdjęciu zasobnika naszego paliwa odkręcamy korek i kranik, dokonujemy oględzin w celu sprawdzania, czy element nie posiada dziur, ponieważ wtedy będzie wymagał naprawy blacharskiej. W większości przypadków okazuje się, że zbiornik jest szczelny, ale skorodowany od wewnątrz.
W celu pozbycia się rdzy potrzebny jest nam środek do zabezpieczenia zbiornika paliwa, który możemy znaleźć w popularnym serwisie ogłoszeniowym lub stacjonarnym sklepie motoryzacyjnym. Chcąc poprawnie oczyścić i zabezpieczyć bak, pozostawiamy jeden otwór, resztę zamykając oraz wlewamy płyn z dodatkiem gorącej wody. Chcąc zwiększyć skuteczność możemy dorzucić kilka podkładek lub nakrętek, które dodatkowo usuną luźną rdzę. Należy ostrożnie poruszać całym bakiem, by równo rozprowadzić środek. Ten etap powinien zająć kilka minut, a po tym czasie wylewamy zawartość zbiornika i wstępnie płuczemy bak wodą z dodatkiem mydła. Kolejnym krokiem jest zalanie zbiornika paliwa preparatem rozcieńczonym z letnią wodą, pozostawiając zbiornik w pozycji lezącej, na każdym boku, na czas kilkunastu minut. Finalnie pozostało wypłukać bak rozpuszczalnikiem lub paliwem. Etap czyszczenia i konserwacji uznajemy za przeprowadzony poprawnie.
Czyszczenie układu paliwowego, aby było zupełne, wymaga wymiany na nowe elementów takich jak: przewody paliwowe czy filtr paliwowy. Warto również dokonać przemycia kranika i gaźnika. Jeżeli obawiamy się ich rozregulowania zróbmy to przy użyciu specjalnie do tego stworzonych cleanerów.
Przywracanie świetności naszym klasycznym pojazdom nie polega tylko na wymianie wszystkiego na nowe, ale również regeneracji trudno dostępnych podzespołów. Ilość włożonej pracy rekompensuje możliwość przejażdżki własnoręcznie odrestaurowanym klasykiem.