Auta używane mają to do siebie, że wiele przeszły i mogą posiadać jakieś uszczerbki na lakierze. Nasze działania mogą poprawić atrakcyjność naszego samochodu jak i zwiększyć jego żywotność. Możemy tego dokonać sami – nawet w jedno popołudnie.
Pierwsze kroki sprzątania
Na początku warto zadbać o porządne oczyszczenie auta z kurzu czy błota. Możemy zrealizować takie przemycie na myjkach samoobsługowych z wysokim ciśnieniem i aktywna pianą. Pamiętajmy o zakamarkach w nadkolach, o umyciu felg pod kołpakami oraz wnękach drzwi czy klapy. Po takiej kąpieli możemy zająć się oceną stanu lakieru.
Odzyskanie świetności lakieru
Jeżeli mamy zadbany egzemplarz auta nasz lakier powinien być w miarę dobrej kondycji i wystarczy mu odświeżenie za pomocą wosku. Aplikujemy go za pomocą ścierki z mikrofibry na czysty lakier. Przy tej czynności wykonujemy koliste ruchy, uzupełniając wosk tam, gdzie lakier go wchłonął. Efekt tego zabiegu to nie tylko większy połysk auta, ale także powstanie powłoki hydrofobowej, która przeciwdziałam powstawaniu smug po deszczu.
Z biegiem lat czarny plastik płowieje. Takie elementy jak zderzaki, klamki, listwy na drzwiach, elementy podszybia, a nawet opony stają się szare, ale istnieją łatwe sposoby na ich odnowienie. Możemy do tego zastosować wosk do plastiku lub czernidło. Preparat ten jest tani, łatwo dostępny, a efekt jego działania jest widoczny gołym okiem. Aplikacja czernidła przebiega podobnie jak przy woskowaniu karoserii. Należy jednak uważać na elementy lakierowane, ponieważ czasami ciężko jest je doczyścić.
Naprawa powłoki lakierniczej czyli jaki papier ścierny do szpachli samochodowej?
W przypadku, gdy nasze auto znajduje się w gorszym stanie możemy zauważyć rysy, braki w lakierze, a nawet purchle (rdza powstała pod powierzchnią lakieru). Na rysy istnieje proste rozwiązanie, takie jak polerownie. Używając lekkościernej pasty polerskiej i miękkich ściereczek powinno nam się udać pozbyć zarysowań na aucie. Ubytki w lakierze mogą powstać w wyniku odbijania się kamieni. Sposobem na poradzenie sobie z tym jest dobranie małej ilości lakieru w sprayu w pobliskiej mieszalni lakierów. Aplikacja jest prosta – oklejamy miejsce ubytku taśmą papierową, by uniknąć zaprószenia lakieru, a następnie malujemy wymagające tego miejsca.
Najbardziej niewdzięcznym defektem powłoki lakierniczej naszego auta jest purchel. Należy usunąć luźne części rdzy grubym papierem ściernym (o gradacji około 100), odsłaniając goły metal. Konieczne jest odtłuszczenie oraz nałożenie masy uszczelniającej/uzupełniającej. Wymagane będzie wyszlifowanie tego miejsca na gładko. Wielu początkujących majsterkowiczów zastanawia się, jaki papier ścierny do szpachli samochodowej będzie najlepszy. Do zgrubnego ścierania na sucho wybieramy papier o gradacji od 120 do 380, a do ścierania wykańczającego na mokro 400 do 1000. Po użyciu tych materiałów ściernych należy zabezpieczyć miejsce szpachlowania lakierem tak jak w przypadku rys.
Po tych prostych zabiegach auto zaczyna wyróżniać się z tłumu, co daje nam dodatkową satysfakcję, bo zrobiliśmy to sami. Pozawala nam to zaoszczędzić trochę gotówki na usługach detailingowych oraz poznać tajniki dbania o samochód.