
Będąc właścicielami sprawnego auto nigdy nie możemy być 100% pewni, że nic złego się nie stanie. Takie sytuacje jak wypadki lub małe awarie mogą zdarzyć się każdemu, dlatego warto wiedzieć jak poradzić sobie w takiej sytuacji, by móc udzielić pomocy również innym. Poniżej znajduje się kilka najpowszechniejszych awarii wraz ze sposobem postępowania.
Zmiana koła
Omijając główne drogi narażamy się na niepewną nawierzchnię, na której mogą znajdować się dziury lub luźne kamienie, co może być przyczyna „złapania kapcia”. Najważniejsze, to zachować spokój i zjechać na pobocze tak, by przebite koło znalazło się na twardej nawierzchni. Następnie możemy przystąpić do zabezpieczania samochodu przed przemieszczeniem się (w tym celu wkładamy bieg lub zaciągamy hamulec ręczny). Odnajdujemy lewarek, klucz do kół i zapasowe koło. Luzujemy śruby na kole, nie odkręcając ich całkowicie. Podstawiamy lewarek w progu samochodu, blisko uszkodzonego koła. Po podniesieniu boku auta, zdejmujemy koło i zakładamy nowe. W następnej kolejności zabieramy się za dokręcenie śrub i opuszczenie samochodu z lewarka. Upewnijmy się, że śruby zostały całkowicie dokręcone. Pozostało jedynie spakować narzędzia i uszkodzone koło, które w celu naprawy zawozimy na wulkanizację.
Ładowanie akumulatora od akumulatora
Przy ujemnych temperaturach, gdy jeździmy na krótkie dystanse, nie dając akumulatorowi szansy na całkowite naładowanie, może nastąpić jego wyładowanie. Jeżeli nie masz dostępu do prostownika lub zależy Ci na czasie, możesz „pożyczyć” prąd od innego samochodu, stosując ładowanie akumulatora od akumulatora. Musisz posiadać kable rozruchowe, którymi dokonasz ładowania. Używając czerwonego kabla łączysz biegun dodatni ze sprawnego akumulatora z biegunem dodatnim rozładowanego akumulatora. Następnie za pomocą czarnego kabla podłączasz biegun minusowy z pomocnego auta do elementów karoserii lub silnika w swoim samochodzie. Teraz pozostało jedynie jedynie odpalić pojazd. Po pozytywnej próbie zapalenia silnika, demontujemy czarny kabel, a następnie czerwony (koniecznie w tej kolejności!). Gdy spotka Cię taka awaria konieczna będzie dłuższa jazda lub doładowanie prostownikiem, a w ostateczności – wymiana akumulatora.
Zagotowanie silnika
W lecie, stojąc w korku nie chłodzimy auta pędem powietrza. Przy mało wydajnym układzie chłodzenia może dojść do przegrzania się auta. Zauważymy to obserwując wskazówkę czujnika układu chłodzenia. Widząc, że zbliża się ona do czerwonego pola należy włączyć ogrzewanie na maxa, otwierając wszystkie nawiewy. Jeżeli to nie pomaga konieczny będzie postój na poboczu i odczekanie około 20 minut z wyłączonym silnikiem. Po tym czasie sprawdź poziom płynu chłodniczego i jeżeli jest go za mało – uzupełnij jego stan. W miarę możliwości postaraj się unikać korków i jeżeli sytuacja się powtórzy – odwiedź mechanika.
Takie zdarzenia, choć wydaja się trudne, naprawdę takimi nie są, jeżeli zostajemy się do tych wskazówek i zachowamy spokój. Zdobytą wiedzę możemy wykorzystać nie tylko dla siebie, ale również, by w razie potrzeby pomoc innym.